Congresos de la Universitat Politècnica de València, Ilustrafic 2015

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Chere
Wilson Andres Borja Marroquin

Última modificación: 14-10-2015

Resumen


Chere is research project and a thesis exhibition installation composed of a series of drawing/paintings and short animations that explores the phenomenon of migration and the African diaspora. This exploration was originated by contrasting aspects of forced and voluntary migration in addition to Kvasnyand and Hales’ idea, that “Belonging everywhere or not belonging anywhere” describes the situation among people of the African diaspora.

Through research I intersperse layers of personal history with that of my ancestors and their descendants in the Americas. As a biracial person, a self-identified Afro-descendant from Colombia, South America, I am interested in the process of hybridization as a consequence of migration. I draw inspiration from African textiles and their African American hybrid forms, quilts. This project analyses Ptolemaic concepts in regards of pre-Columbian and African map conventions, and African syllabaries in order to visualize aspects of the African diaspora such as colonization, evangelization, displacement, instability, inequality, marginalization, adaptation, and acculturation.

With the development of this project I intend to reach a more accurate understanding of the multi-layered experience of the African Diaspora, particularly with regard to the persistent color line traced five hundred years ago by the Western colonial system. This exploration traces back to the origins of cultural traits of the Afro-descendant traveling culture. It focuses on elements that survived and disseminated in the New World such as quilts and percussive music, and place them in a contemporary context. This project also incorporates materials infused with historical meaning to my practice as a visual artist.

 

Chere es un proyecto de investigación/produccion compuesto por una serie de pinturas, dibujos  y animaciones cortas que exploran el fenomeno de la migración y la diáspora africana. Esta exploración se genera al contrastar aspectos de la migración forzada versus la migración voluntaria, esto basándose en la idea que plantean Kvasnyand y Hales donde afirman que “Pertencer a todas partes o no pertenecer a ninguna parte” describe la situación que sufre la población de la diaspora africana.

A través de mi investigación yuxtapongo capas de mi historia personal con la historia de mis ancestros y sus descendientes en las Américas. Como una persona mulata, afrodescendiente nacida en Colombia, en Suramerica, me interesan los procesos de hibridación como consecuencia del fenómeno de la migración. Parte de la inspiración viene de los textiles africanos y sus híbridos afroamericanos los Quilts. En este proyecto comparo conceptos de la geografia de Tolomeo con convenciones presentes en mapas y alfabetos africanos y mapas prehispánicos con la intención de visualizar aspectos de la diaspora Africana tales como colonización, evangelización, desplazamiento, inestabilidad, desigualdad, marginalización, adaptación y aculturación.

Mi intencion con el desarrollo de este proyecto es entender los multiples niveles de la experciencia diaspórica con  respecto a la persistente racializacion impuesta por el sistema colonial de occidente hace 500 años. Esta busqueda revisa los origenes de la cultura afrodescendiente que ha viajado y se concentra en elementos que sobrevivieron y se dispersaron en el Nuevo Mundo como son los quits y la percusión. Este proyecto también  incorpora materiales impregnados de significado histórico a mi práctica como artista visual.

http://dx.doi.org/10.4995/ILUSTRAFIC/ILUSTRAFIC2015/323


Palabras clave


Maps, african diaspora, migration, marginalization, Mapas, diáspora Africana, migración, marginalización

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