Polytechnic University of Valencia Congress, LC2015 - Le Corbusier, 50 years later

Font Size: 
Le Corbusier and the “Lection of the gondola”
Alioscia Mozzato

Last modified: 16-12-2015

Abstract


Abstract: In light of the reflections developed by Le Corbusier through the “oeuvre plastique” and his intense relationship with the city of Venice, the gondola became the paradigm of an "artistic creation" which, while having to bow to the principles of "utility" linked to the tangible world of the "machinist era" on the one hand, on the other met the expressive requirements of "beauty" connected to the spiritual needs of modern man. The encounter with the gondola describes this "duality" which pervades all the works of Le Corbusier always in search of a synthesis between "measure" and "lyricism", representing a "plastic manifestation" that points to some theoretical principles and foundations of artistic "action", outlined through the concept of “Outil”, the expression and instrument of a necessary "harmony" between mankind and the world.

Resumen: A la luz de las reflexiones desarrolladas por Le Corbusier a través de la “obra plástica” y su intensa relación con la ciudad de Venecia, la góndola se convirtió en el paradigma de una "creación artística" que, si bien tiene que someterse, por un lado, a los principios de "utilidad" vinculados al mundo tangible de la "era mecánica", por otro lado cumplía los requisitos característicos de "belleza" relacionados con las necesidades espirituales del hombre moderno. El encuentro con la góndola describe esta "dualidad" que impregna toda la obra de Le Corbusier, siempre en busca de una síntesis entre "medida" y "lirismo", lo que representa una "manifestación plástica" que apunta a algunos de los principios teóricos y fundamentos de la "acción" artística perfilados a través del concepto de “Outil”, la expresión e instrumento de una necesaria "armonía" entre la humanidad y el mundo.

 

Keywords: Le Corbusier; Gondola; Venice; Plastique acoustique; Outil; Oeuvre plastique; L'angle droit.

Palabras clave: Le Corbusier; Gondola; Venecia; Plástica acústica; Outil; Obra plástica; El ángulo recto.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.4995/LC2015.2015.794


Full Text: PDF