Polytechnic University of Valencia Congress, LC2015 - Le Corbusier, 50 years later

Font Size: 
Le Corbusier between sketches. A graphic analysis of the Acropolis sketches
Sebastian Harris

Last modified: 13-11-2015

Abstract


Abstract: In contrast to Le Corbusier's later written accounts and the opinions critics have formed from these texts, this article concentrates on the ideas and opinions Le Corbusier developed in-situ during his first visit to the Acropolis in 1911. Using a detailed method of graphic analysis, this research deconstructs a set of Le Corbusier’s original sketches of the Acropolis made in Carnet 3 during his Voyage d’Orient in 1911. Comparing them in chronological sequence reveals how the ideas of the architect evolved whilst he was immersed in the physical experience of the Acropolis. The article focuses on two themes prevalent in the sketches and also in his later work: The various relationships between architecture and ground; and the representation of dynamic spatial experience across time and space. It finds that Le Corbusier used in-situ sketching as an intentional and rigorous method to analyse the Acropolis, actively forming his opinions through experimentation and refinement rather than merely illustrating pre-established ideas. This analysis reveals how Le Corbusier made use of his prior knowledge of the Acropolis but also, how he used his sketches to gradually transform this into a personal and original interpretation of the site and its buildings. It also shows that a number of his most celebrated ideas are not present in these sketches and may have developed in retrospect under the influence of other authors.

Resumen: Este artículo se centra en las ideas y opiniones de Le Corbusier desarrolladas in-situ durante su primera visita a la Acrópolis en 1911 y contrasta con escritos posteriores del propio Le Corbusier e historiadores de estos textos. Este artículo deconstruye una serie croquis originales dibujados por Le Corbusier en el Carnet 3 de su Viaje al Oriente a través de un análisis gráfico detallado. Comparando sus croquis originales en secuencia cronológica revela como las ideas del arquitecto evolucionaron mientras que estaba inmerso en la experiencia física de la Acrópolis. El artículo se enfoca en dos temas predominantes que son presentes tanto en los croquis como en su obra posterior: Las relaciones entre la arquitectura y el terreno; y la representación de la experiencia espacio-temporal del conjunto arquitectónico. El artículo argumenta que Le Corbusier utilizaba sus croquis in-situ como método intencional y riguroso para analizar la arquitectura formando sus opiniones por experimentación y refinamiento más que para ilustrar conceptos preestablecidos. Este análisis muestra como Le Corbusier aprovechaba sus conocimientos previos de la Acrópolis, además de transformarlos gradualmente por medio de sus croquis en una interpretación personal y original del lugar y de la arquitectura. También explica que varias de sus ideas más celebradas no están presentes en estos croquis y que las desarrolló retrospectivamente bajo la influencia de otros autores.

 

Keywords: Le Corbusier; Sketch; Acropolis; Graphic analysis; Voyage to the Orient.

Palabras clave: Le Corbusier; Croquis; Acropolis; Análisis gráfico; Viaje al Oriente.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.4995/LC2015.2015.911


Full Text: PDF